Nå er vi på siste mappe i digital markedsføring. Det har vært en lang og læringsrik reise som består av fire deler, da denne delen er den siste, altså den fjerde. I denne delen skal vi bli ledet av Marius Vetaas Thomassen og vi har fått i oppgave om å skrive et blogginnlegg som handler om hvordan man bruker Google Analytics.

Hva er Google Analytics og hva brukes det til?

Når du har opprettet en nettside lurer du sikkert på hvor mange som er inne på denne nettsiden og hvor disse kommer fra. Ved hjelp av Google Analytics kan du enkelt får svar på dette. Vi har installert dette på Word press og laget oss en bruker på Google Analytics som vi har koblet til nettsiden. Når du da har koblet nettsiden til Google Analytics kan du enkelt får oversikt over antall besøkende, hvor lang tid disse bruker inne på nettsiden, hvor i verden de klikker seg inn fra og masse mer.

Google Analytics kan hjelpe deg med å finne mer ut av dine potensielle kunder eller besøkende. Vi som blogger har muligheten til å se hvilket innlegg som blir lest mest eller hvilket av innleggene som er mest populære. Hvis du deler innlegg om blomster og matlaging og ser en stor forskjell på interessene mellom disse kan det være lurt at du kun satser mer på de innleggene som blir mest likt og lest av folk.

Google Analytics kort og godt forklart av synlighet.no :

Google Analytics er et kraftig analyseverktøy som er gratis å bruke. Du trenger kun å legge inn et script på nettsiden din, så har du alt du trenger for å få verdifull innsikt. Du kan blant annet finne ut:

  • Hvem som besøker nettsiden din
  • Hva de gjør på nettstedet
  • Hvilke sider som gir flest salg
  • Hvordan kampanjer presterer

“Analyseverktøyet Google Analytics gir deg innsikt og data du kan bruke som beslutningsgrunnlag for viktige avgjørelser. Finn blant annet ut hva brukerne gjør på nettsiden din og hvilke resultater du får fra markedsføringstiltak.”
(Synlighet, 2021)

Jeg vil anbefale Google Analytics til alle som har tenkt eller allerede har startet en nettside til å opprette Google Analytics og koble det opp til nettsiden. Det vil gjøre arbeidet deres enklere spesielt med tanke på valgene du tar som kommer til avgjøre om “pilene” peker oppover eller nedover. Du får så mye mer ut av Google Analytics enn det du tror. Det hjelper deg med å nå målene dine mye fortere og du klarer å oppfatte atferden til de som besøker nettsiden din. Når du vet nok informasjon kan du tilpasse deg kundene/besøkende slik at disse vil fortsette og besøke deg.

Mange vil selvfølgelig tenke at dette her er komplisert og jeg kommer ikke til å forstå noe av dette. Det finnes flere muligheter til å lære seg Google Analytics på, blant annet tilbyr Google gratis kurs i dette. Det er også mulig og finne masse videoer på YouTube som forklarer hvordan du benytter deg av de forskjellige verktøyene som er på Google Analytics. Vil man, så kan man.

Kilder:

https://synlighet.no/blogg/hva-er-google-analytics/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *