I dette blogginnlegget skal jeg reflektere hvordan prosessen av å jobbe med en nettbutikk har vært. Det har vært mange ulike meninger og ideer om hvordan det burde blitt gjort, hvordan nettbutikken skulle se ut, innholdet av nettbutikken, utvikling, markedsføring og masse andre detaljer. Jeg tenker at disse utfordringene er “sunne” for både nettbutikken og for hver enkelt i gruppen, med tanke på at det faktisk er mulig å samarbeide i en gruppe med flere personer med ulike meninger, og klare å opprette en nettside. Personlig syntes jeg at man lærte mye mer av å utføre ting i praksis enn å bare gjøre det teoretisk. Pandemien skapte et hinder på dette fordi vi som gruppe ikke kunne møtes og det er jo veldig kjipt. Jeg tenker at vi ville får mer ut av å møtes og diskutere sammen. Siden vi er studenter som bor i forskjellige byer og selvfølgelig på grunn av corona tiltakene også fikk vi aldri møtt hverandre fysisk og jobbet med oppgaven.

Vi valgte å bruke standard farger som hvit og svart når vi skulle designe utseende til nettbutikken. Vi ville gjøre det oversiktlig og enklest mulig for kunden å gjennomføre et kjøp. Siden du både kan handle kvinne og herreklær tenkte vi at det ville lurt å dele nettsiden i to: kvinne og herreklær. Velger du kvinne eller herre får du opp de nyeste produktene fordi vi tenkte at det er det som er mest populært og attraktivt med tanke på mote, sesong og årstid. Hvis det første som dukker opp hadde vært vinterjakke i sommersesongen ville det vært uinteressant for kundene. Her var vi alle enige og dette løste seg veldig bra. Før alle disse bildene er ute på nettsiden må det legges ned enormt mye arbeid. Vi måtte legge inn alle varene i systemet, skrive informasjon om disse produktene og ta bilder av produktene i forskjellige vinkler. Ting går ikke alltid etter planen så vi har hatt problemer med småting, som for eksempel produkter som dukker opp i feil kategori, noe som ikke skulle skje i teorien. Gruppa har stort sett vært flinke til å hjelpe og støtte hverandre. Siden vi er en gruppe som har kjent hverandre siden vi startet på Høyskolen Kristiania har det vært ganske greit å samarbeide med denne oppgaven.

Ettersom ting begynte å falle på plass måtte vi begynne å tenke på hvordan vi skulle klare å levere pakkene til potensielle kunder. Etter noen telefonsamtaler med transportselskaper endte vi til slutt hos Bring. Jeg har erfaring med Post Nord fra jobben jeg jobber hos og det var en annen i gruppa som hadde Bring på jobben, og da fikk han ansvaret for sending av pakker siden han allerede hadde erfaringer innenfor en slik jobb. Når det kommer inn en eller flere bestillinger finner man fram produktet eller produktene og ut ifra størrelsen og hvor mye plass denne bestillingen tar velger du en pose, eske eller kartong som passer best til denne bestilling. Varene blir pakket inn veldig fint slik at kunden blir fornøyd. Pakken blir godt pakket også settes det på etikett med strekkode som viser hvor pakken skal leveres. Pakkene blir hentet av Bring etter avtale og disse blir fraktet til lageret til Bring der de sorteres og sendes ut til kundene. Kundene får også mulighet til å spore pakkene sine.

Det var ingen som var uenige i at Instagram var det riktige stedet å bruke tiden på med tanke på markedsføringsbiten. Alle var enige at nettsiden ville treffe riktig målgruppe ved hjelp av Instagram. Det ville holde liv på nettsiden ved hjelp av innlegg og my story som blir delt på bedriftskontoen jevnlig. Daglig blir det lagt ut bilder og videoer av nye klær og kombinasjoner av klær på «my story». Vi mente at jo flere klikk og besøkende vi fikk, ville det være med å gjøre oss mer attraktive og flere ville høre om oss. Det vil også øke sjansen for at vi kommer på “utforsk” delen av Instagram som er basert på ting du liker og søker på. Utforsk delen får du også opp innlegg, my story og reels av kontoer som blir fulgt av dine følgere eller innlegg som er likt av dine følgere. Vi tenkte at Instagram ville hjelpe oss med å nå målene og planene som vi hadde om nettsiden. 

Jeg har lært hvordan en nettside fungerer i sin helhet. Det har vært en lærerik reise der jeg har sett, utført og lært nye ting. Det er fortsatt enormt mye å lære seg og sette seg i når man jobber med en nettbutikk. Det er veldig mye kompliserte verktøy som gir nettbutikken store fordeler som for eksempel Facebook ads. Vi har nettopp hatt sertifisering som handler om Facebook og hvordan bruke Facebook hvis du har en bedrift. Det som var veldig spennende med denne nettbutikken var at den faktisk eksiterer som butikk i Oslo og det gjør alt mye morsommere og mer interessant ettersom du har muligheten for å besøke butikken fysisk.

Siden denne gruppen kjenner hverandre fra før av har det også gjort det enklere for gruppemedlemmene å samarbeide. Vi har ikke vært så strenge med frister og zoom møter siden vi alltid i kontakt og oppdaterer hverandre. Dette har vært en av de tingene som vi har fått oss til å føle mindre stresset og avslappet. Selv om en ikke kunne være med på zoom møtene, så har vi oppdatert den personen i etterkant om alt vi har gått gjennom slik at ingen i gruppa skulle henge etter i oppgaven. Gruppen han fungert veldig greit og vi har klart å oppnå planene våre, selv om ikke alt ble gjort til fristen. Alt i helheten tenker jeg at vi har samarbeidet godt og klart å gjennomføre eksamen best mulig under strenge forhold med tanke på pandemien. Vi nærmer oss slutten på andre året av bacheloren og digital markedsføring, og spesielt denne mappen har gitt oss helt unike erfaringer som mange andre kunne drømt om.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *