Kostnadstiltak eller miljøtiltak?

Apple er verdensledende i markedet og kanskje er Apple den sterkeste merkevaren også? Markedsføringen av den nye Iphone har Apple valgt å ha hovedfokuset på 5G. Plakatene rundt butikkene kan du se den nye Iphone 12 Pro modellen i den nye stillehavsblå fargen med tydelige skrift over der det står “Superraskt mobilnett, si hallo til 5G” og raskeste chipen noensinne på en mobiltelefon som er A15 ifølge Apple.

Nytt design, ny farge og 5G er det som fanger interessen til folket. Du kan sitte og lure på om det ikke er noe mer som er nytt, og selvfølgelig er det, men de markedsfører det de vet betyr mest for folk. De ønsker å fange oppmerksomheten før de kommer inn på detaljer. Blant annet har de innført magsafe, større skjerm i denne pro serien sammenlignet med 11 Pro, fire ganger så sterkere skjerm enn forrige modeller, bedre kamera og masse mer.

En annen nyhet fra de forrige seriene er at denne serien kommer uten adapter og earpods. Apple har ikke valgt å ha hovedfokuset på dette. På hjemmesidene til Apple der de presenterer alt som er nytt om Iphone 12 modellene blir denne biten nevnt ca. mot slutten av presentasjonen. Apple har mange år vist stor interesse for bærekraft og lagt stor innsats innenfor dette. De fleste har nok hørt nyheten om at nye modellene kommer uten adapter og eardpods på nyhetssidene og sosiale medier. Det har vært markedsføring i seg selv og det kan tenkes at det er like godt at de selv ikke har hatt hovedfokuset på dette. Apple er enorme på markedsføring og år etter år viser de at de er så gode på det. Det kan tenkes at Apple så for seg at det ville bli en “snakkis” rundt disse eskene og bærekraft. Med andre har Apple implementert klima og bærekraft i markedsføring sin selv om de selv ikke har lagt hovedfokuset der.

“Vi reduserte karbonavtrykket vårt. Ved å tenke innenfor boksen.” Dette reduserer karbonutslippet og fjerner behovet for å utvinne og bruke mer av verdifulle materialer. Vi sparer også plass i esken, og flere esker per forsendelse gir færre forsendelser. I tillegg går produksjonspartnerne våre over til å bruke fornybar energi. Til sammen reduserer dette det årlige karbon­utslippet med mer enn to millioner tonn.”  (Apple (1), 2021) Dette er Apples forklaring på hvorfor eskene har blitt mindre og mangler tilbehør som du ellers ville ha fått tidligere. Dette er måten Apple implementerer klima og bærekraft i markedsføringen sin pr i dag.

Tidligere har ikke Apple hatt fokus på bærekraft i markedsføring som de har hått nå og det kan forårsakes at de må ha en god forklaring på hvorfor eskene har blitt mindre og hvorfor kjøperen ikke får med adapter og earpods med på kjøpet til tross for at prisen har blitt høyere. Det er nettopp dette som også vekket interesse på sosiale medier og nyhetssidene. Allerede før lanseringene var det store diskusjoner rundt dette. Blant annet TEK.no skrevet om dette der de nevner at «man trenger neppe være spåmann for å anta at Apple kommer til å skryte av egen miljøpolitikk når de dropper ekstrautstyret”. (Olsen, 2020)

Denne endringen har både fått positiv og negativ omtale. Mange støtter Apples nye endring og mange er ekstremt kritiske til denne endringen. «Apple fjerner lader og øretelefoner og fremstiller et kostnadskutt som «miljøtiltak». Hvem er det som tror dette tullet?», skriver for eksempel en Twitter-bruker.” (Ripegutu, 2020).  Det er helt klart at mange ikke lar seg overbevise. De reagerer kraftig på at en telefon som koster opp til 18.000 kroner ikke inneholder noe så grunnleggende som en lader. De mener at Apples egentlige motiv er å spare penger, ikke miljøet. Det er også sagt at flere synes det er positivt å kutte laderen med tanke på miljøet og nye standarden vil revolusjonere ladning (Ripegutu, 2020)

Det kan bli feil å si at de kun gjør det for å spare penger, men det kan være en kombinasjon av begge deler. De utnytter bærekrafttiltakene og sparer penger i samme sleng. Det er markedsføring på sitt beste og det er lønnsomt. Det ser ut som strategien til Apple fungerer når Apples økonomidirektør, Luca Maestri sier «Salgstallene i desemberkvartalet var fenomenale, takket være tosifret vekst i hver produktkategori, og det ble satt nye rekorder for driftsinntekter i alle geografiske segmenter – noe som drev antall aktive Apple-enheter til rekordhøyder». (Apple (2), 2021).

Alt i alt gjør Apple tiltak som er med på å bidra til å redusere CO2 utslipp og ser ut nå sine mål innen 2030 hvis alt går som planlagt. Det kan gjøres på andre måter, men det viktigste er å starte et sted og sette en standard.

Kilder:

Apple (2021, 13.mars (1)) iPhone 12 Pro En ny ledestjerne. Hentet fra:  https://www.apple.com/no/iphone-12-pro/

Apple (2021, 27.januar (2)) Apple presenterer resultatene for første kvartal. Hentet fra: https://www.apple.com/no/newsroom/2021/01/apple-reports-first-quarter-results/

Olsen, Stein Jarle (2020, 29.juni) Hevder iPhone 12 vil komme uten både lader og ørepropper. Hentet fra: https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/op4V6j/hevder-iphone-12-vil-komme-uten-baade-lader-og-oerepropper

Ripegutu, Halvor (2020, 14.oktober) Apple latterliggjøres etter iPhone-lansering. Hentet fra: https://www.nettavisen.no/okonomi/apple-latterliggjores-etter-iphone-lansering/s/12-95-3424031914

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *