Refleksjonsnotat

I dette innlegget skal jeg oppsummere hva jeg har lært i den første delen av kurset og se nærmere på hva konsekvensene kan bli for både min egen del og samfunnet. Jeg skal også snakke om de temaene som har interessert meg mest.

Hva har jeg lært?

Ting skjedde veldig fort i den første delen av dette kurset. Vi måtte kjøpe domene før kurset i det hele tatt hadde startet. Det var litt vanskelig å komme i gang når det var så lite informasjon og så mye vi skulle gjøre. Men er det ikke det man sier; du lærer best av å gjøre det selv. Det var bare å komme i gang fordi vi skulle levere to blogger i uka. Jeg måtte fort lære meg å ta i bruk WordPress og sette opp en blogg. Jeg hadde aldri laget en blogg eller nettside før, så det var helt nytt for meg. Vi er så heldige som har studentassistene som har laget nettside der de forklarer hvordan man lærer å ta i bruk WordPress og hvordan man lager en blogg. De små detaljene i bloggene må man prøve seg frem og lære selv. Det har vært morsomt og lærerikt å se hvordan det fungerer å lage nettside og hvordan du kan koble det opp mot google analytics. Det er ikke bare hvordan vi setter sammen WordPress og bloggen vi har lært om. Vi har også lært hvordan digital økonomi fungerer, om nettverksfordeler, digitale plattformtjenester, ekkokammere, filterbobler, transaksjonskostnader, forretningsmodell, kunstig intelligens, algoritmer, 3D print, blokkjeder og mye mer.

Interessante temaer

Noen av temaene som spesielt har fanget min oppmerksomhet var kunstig intelligens og 3D print. Jeg kunne ikke så veldig mye om kunstig intelligens på den måten som vi har lært om i dette kurset. Måten teknologien og verden utvikler seg har fått meg til å tenke på fremtiden og jobbmuligheter. Jeg har allerede begynt å se for meg selvkjørende busser, roboter som transporterer produkter eller lager mat til meg. Kanskje du kan få 3D-printet maten også? Vi er på vei inn i en helt ny verden. Det er alltid to sider av samme sak, og selv om det er mye positivt, er det også noe negativt med disse teknologiene. Del 1 av kurset har vekket mine evner til å se utviklingen av verdens tekonologi fremover. Jeg har fått nye tanker og andre ideer etter at jeg har lært om disse interessante temaene.

Det mest spennende temaet har nok vært filterbobler for min del. Hvordan er det mulig at to personer som søker på det samme får opp to forskjellige alternativer? Jeg viste at algoritmer fanget opp det vi søkte og at vi for eksempel fikk reklamer designet ut ifra det. Men at det er så avansert og fokusert på enkeltpersoner er veldig oppsiktsvekkende å tenke på. Alt som kommer opp er faktisk basert på det du har trykket på, sett på, sagt, eller søkt på. Dataene fanger opp alt og algoritmene bestemmer hva som dukker opp. For eksempel er «utforsk» delen min på Instagram fylt med innlegg som relaterer til fotball. Hvorfor det er sånn sier seg selv – filterboblene danner en verden der du kun ser ting du vil se og er komfortabel med.

Konsekvensene av dette?

Konsekvensene av filterbobler for meg kan være at jeg ikke får et like bredt syn på verden som jeg ellers ville gjort. Jeg får opp innlegg kun av de lagene og spillerne jeg følger og “liker”. Jeg får med andre ord ikke sett hva de lagene og supporterne mener om ulike situasjoner som har med noe som har skjedd på en fotballbane eller utenfor. Det er kanskje komfortabelt for meg å se at de jeg liker mener det og da blir det lettere for meg å mene det samme som de. Det kan neppe være sunt? Det er alltid greit å veksle tanker og lytte til hva andre mener om ulike situasjoner og scenarioer.

Konsekvensene av kunstig intelligens for samfunnet kan være enormt mye. Hva skal skje med alle bussjåførene når vi har selvkjørende busser? Skal de miste jobben og ikke ha noen verdi for samfunnet lenger? Det høres jo helt meningsløst ut, men det ser ut til at fremtiden kommer til å bli sånn. Studenter må begynne å tenke på hvilken studieretning de skal velge og de som allerede er utdannet noe som blir tatt over av roboter og maskiner må kanskje studere på nytt? Studentene vil slite med å finne seg deltids jobber når alle dagligvarebutikkene blir kassaløse, eller når du får servert drikke av roboter på restauranter og barer. Hvor skal studentene eller lavt utdannede jobbe?

Til slutt

Teknologien utvikler seg i rekordfart, og det er umulig å stoppe den. Det åpner seg selvfølgelig nye jobbmuligheter og nye arbeidsplasser blir klare for å tas i bruk, men hittil er det flere arbeidsplasser som blir borte enn de som oppstår. Når er det vi har kommet så langt at dette vil jevnes ut? Er det om 5 år, 10 år, 15 år eller 25 år? Vi får bare vente i spenning og se hvordan fremtiden utvikles.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *