I dag skal jeg skrive om plattformtjenesten Finn.no, hvordan den fungerer og hvem som er aktørene. Hva er det Finn gjør for å senke transaksjonskostnadene for kundene sine?

Skjermbilde, hentet fra Finn.no. [Bilde]. (2021). Hentet fra: https://www.finn.no/

Digital plattformtjeneste

Digitale plattformtjenester er ikke i hovedsak en teknologi i seg selv, men det er en forretningsmodell som er egnet for et økosystem. Grunnen til at det er en forretningsmodell er fordi plattformen skaper verdi mellom to eller flere grupper. Verdien kan skapes ved å fasilitere transaksjoner for eksempel mellom forbrukere og leverandører. (Sander, 2019)

Hva er Finn?

Finn.no er en norsk markedsplass på internett. Når Finn ble grunnlagt i 2000 var det for videreføring av en annonseportal for regionavisene. I dag driver Finn med annonseformidling og andre tjenester for kjøp og salg for privatpersoner og bedrifter, innenfor blant annet eiendom, stillinger, kjøretøy, båter, bruktmarked, småjobber, reise og mer. Finn.no er eid av Schibsted ASA. I 2017 hadde Finn så mye som 1 527 millioner kroner i omsetning, og 400 ansatte i 2019. (Smith-Meyer, 2020)

I dag er det mange nordmenn som bruker finn.no både for salg og kjøp. Det er veldig enkelt å bruke Finn, både nettsiden og applikasjonen. Det eneste du trenger å gjøre er å ha epost adresse som du registrer deg med. Du må videre registrere navn, adresse og telefonnummer. Det koster deg ingenting å bruke Finn som privatperson.

Finn er en tredjepart som formidler produkter og tjenester videre til sluttbrukere. Bedrifter og privatpersoner kan bruke plattformen for å nå forbrukere. Det mulig å selge og kjøpe både brukte og nye varer. Du kan så og si finne alt du er ute etter på markedsplassen Finn.no. Finn.no er en veldig lik plattform som den store amerikanske plattformtjenesten Ebay.

Du kan betale på ulike måter som vipps, kontant eller via kontrakt (overføring via bank). Måten du betaler er avhengig av produktet eller tjenesten du velger å handle. Hvis skal kjøpe et plagg fra en privatperson kan du betale med kontanter eller vipps. Kjøper du bil av en forhandler eller privatperson må du skrive kontrakt og overføre de pengene gjennom banken.

Skjermbilde, hentet fra Finn.no. [Bilde]. (2021). Hentet fra: https://www.finn.no/

Aktører

Hovedforbrukere for Finn er bedrifter og privatpersoner som både selger og kjøper. Du kan velge en kategori som du ønsker å handle innen. Eiendom, bil og næring, torget, reise eller båt er noen av disse kategoriene. Du får et bredere utvalg uansett hva du velger å handle, hvis du skal kjøpe deg en leilighet på finn.no så kan du gjøre det av en bedrift eller privatperson. Det som er så fint med Finn.no er at du sparer masse tid på se etter en leilighet du vil ha. DnB, Nordvik, Privatmegleren, Eiendomsmegler 1, Aktiv, W eiendomsmegling, Eie eiendomsmegling og ABBL er noen av aktørene som du kan velge mellom. Du slipper å gå inn på nettsidene til hver og enkelt eiendomsforhandler for å finne drømmeleiligheten din. Du sparer masse tid og energi. Du får mye bedre oversikt over de leilighetene du liker også. Finn.no har et system der du kan “hjerte” funnene du synes er interessante for deg. Du kan lett finne igjen de funnene du har gjort under “mine favoritter”.

Hvis det er noe du lurer på om det skulle vært fargetonen på veggen eller noe helt annet kan du bare sende en melding på selvet appen til kontaktpersonen bak annonsen. Chat metoden fungerer på lik linje med Facebooks Messenger der du kan chatte med andre.

Hvordan senker Finn.no transaksjonskostnadene?

Transaksjonskostnader er ressursene og spesielt tiden vi bruker for å finne frem et produkt eller en tjeneste som er det beste valget for oss. Arne Krokan deler transaksjonskostnader i seks: søkekostander, informasjonskostander, forhandlingskostnader, beslutningskostnader, evalueringskostander og tvangskostnader. (Krokan, 2013, s. 225)

Søkekostander: Handler om å finne fram til alle eller de mest aktuelle alternativene. (Krokan, 2013, s. 225) Hvis du har planer om å kjøpe en Audi A5 eller Mercedes Benz GLC coupe kan du enkelt filtrere disse to bilene og få opp annonser kun av de bilene. Du får full beskrivelse av bilen i annonsen som er laget av den som har lagt den ut. Du kan sammenligne priser og spesifikasjoner av bilene også.

Informasjonskostander: Informasjonskostander handler om å skaffe seg aktuell informasjon om de ulike alternativene. Hver person som legger ut noe gjør det gjennom kontoen sin. Du kan selv velge hva du vil ha som brukernavn og om du vil ha profilbilde. De som handler med deg, kan rangere deg fra 1-10 og da kan de neste som skal forhandle med deg gå inn på profilen og se gjennomsnittlig rangering og hva vedkommende har kommentert. Ut ifra disse vurderingene kan du også få underbemerkelser av Finn.no som for eksempel problemfri overlevering, problemfri betaling, veldig bra kommunikasjon, nøyaktig beskrivelse og andre bemerkelser. Det får deg til å virke trofast og en som alle kan stole på og trygt handle med.

Skjermbilde, hentet fra Finn.no. [Bilde]. (2021). Hentet fra: https://www.finn.no/

Forhandlingskostander: Forhandlingskostanderskal vise oss hvilke leveransevilkår vi må forholde oss til. «Fra industrialderen har vi lang tradisjon for handel med faste priser, som er en måte å senke transaksjonskostnadene på. Tenk om du måtte forhandle om pris hver eneste gang du skulle kjøpe melk eller brød, da ville du bruke mye tid på dette hver eneste gang.» (Krokan, 2013, s. 226) På Finn.no bestemmer annonsøren prisen på det som blir lagt ut, prisen det blir gjort ut ifra markedet og tilstanden på produktet. Alt som blir lagt ut har en pris, men det er muligheter for å forhandle. Du kan sende en melding til annonsøren og prøve å prute ned prisen. Hvis du for eksempel skal kjøpe en mobil telefon til 3000kr, er det mulig å tilby 2500kr og si at du henter den med engang. Det er mange som er interessert i å få solgt varen sin fortest mulig. Det finnes også auksjon på Finn. Annonsøren skriver at høyest bud innen kl 21.00 vinner.

På Finn.no er det mulig å forhandle seg til en annen pris enn det som står på prislappen.

Beslutningskostander: «Når du har kjennskap til alle alternativene, du vet hva du må betale og hva leveransevilkårene er, er det på tide å bestemme seg. Ofte kan dette være vanskelig, og i store og kompliserte saker kan det også ta tid og ressurser å ta en beslutning, noe som skaper beslutningskostnader.» (Krokan, 2013, s. 226)Hvis du er ute etter å kjøpe en bil, men at du enda ikke får funnet en til den prisen du vil ha, kan du lagre det søket og be Finn.no om å sende deg en varsel når akkurat den type bil til den prisen du er villig til å kjøpe den for, blir lagt ut. Det er en måte Finn.no senker transaksjonskostnadene på.

Evalueringskostander: Når varen eller tjenesten er levert, må vi undersøke om vi faktisk har fått det vi trodde vi kjøpte. Det er nesten umulig å få igjen pengene hvis du handler produkt under kategorien “torget” av privatpersoner. Når du kjøper en vare på Finn.no møter du som oftest selgeren og kontrollerer at alt er i orden med varen og betaler. Men det er mange som får tilsendt varen også. Hva de avtaler skjer da mellom de to partene. Mange krever pengene på forhånd og noen krever et prosentbeløp av summen, mens andre synes at det er greit at motparten får varen først. Det finnes eksempler på der en har kjøpt et kostbart kamera og fått tilsendt en ostehøvel. Da er som regel pengene tapt. Derfor er tillit og denne rangering viktig slik at ingen havner i en slik situasjon.

Tvangskostnader: «Den siste typen transaksjonskostnader er tvangskostnader, som framkommer dersom vi må bruke ressurser på å endre handelen, enten heve den i graverende tilfeller, eller kanskje forhandle fram en kompensasjon for mangler ved varene dersom disse ikke er for graverende.» (Krokan, 2013, s. 227) Når du kjøper bil og eiendom er det andre regler, du har garanti, reklamasjonsrett, osv. Handler du en vare på “torget” som for eksempel en jakke og ikke er fornøyd kan du ikke få pengene tilbake av en privat selger. Det varier fra vare til vare.

Bloggen til Arne Krokan: https://www.krokan.com/arne/

Kilder:

Krokan, Arne. (2013). Nettverksøkonomi: Digitale tjenester og sosiale mediers økonomi.

Oslo: Cappelen Damm AS

Sander, Kjetil. (2019, 15. November. Digital plattform. Hentet fra: https://estudie.no/digital-plattform/

Smith-Meyer, Trond. (2020, 23. April). Finn.no. Hentet fra: https://snl.no/Finn.no

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *